موج نو هوی متال انگلیسی (در انگلیسی به اختصار NWOBHM نوشته میشود) جنبشی بود در سبک هوی متال که در دههٔ ۷۰ میلادی در بریتانیا اتفاق افتاد و در دههٔ ۸۰، این جنبش توانست که نظر همگان را در جهان معطوف به خود کند تا حدی که بعضا این جنبش را با دوره بیتل مانیا مقایسه کردهاند. آغاز این دوره که با آلبوم بریتیش استیل گروه جوداس پریست شروع شد در واقع واکنشی بود به خاموشی تدریجی جلال و شکوه موسیقی هوی متالی گروههای بزرگی چون دیپ پرپل، لد زپلین و بلک سبت که کم کم در حال ترک صحنه بودند. گروهای موسیقی که در این جنبش فعالیت میکردند با کاستن از تاثیرات سبک موسیقی بلوز و عناصر کلیشهای پانک و بالا بردن سرعت تمپو و استفاده از جلوههای خشن تر برای اصوات، توانستند تصویری پرابهتتر و خشنتر را برای این سبک، هوی متال، ارائه کنند و این تغییرات، چشمانداز جذاب و بسیار هیجان انگیزی را برای هوادران این سبک فراهم مینمود. این دوره مانند چشمه جوشانی بود که بسیاری از گروههای متال مانند متالیکا تحت تأثیر موسیقی گروههای این جنبش همچون جوداس پریست، آیرن میدن، ساکسن، موتورهد و دایمند هد قرار گرفتند.
گروه ساکسن
باوجود آنکه موج نو هوی متال انگلیسی در ابتدا از چشمان منتقدان در انگلستان و آمریکا دور ماند ولی توانست که در اوایل دههٔ ۸۰ میلادی چهره غالب هارد راک را به خود بگیرد. مشخصههای موسیقایی این سبک عبارت هستند از ضرب آهنگهایی با تمپوی بالا، استفاده از پاور کوردها، بکارگیری سولوهای سریع و آهنگین، خوانندگی با کوک اصوات بالا و اشعاری که اغلب حال و هوای افسانهای و خیالی دارند. چهرهای که اعضای این گروهها به خود میگرفتند اغلب بدین شکل بود که آنان موهای بلندی داشتند، به تقلید از جوداس پریست لباسهایی چرمی میپوشیدند که اغلب زنجیری از فلز را به همراه داشت، این چهره بعدها در دههٔ ۸۰ به نام هوی متال ثبت شد.
آغاز این دوره را همزمان با فعالیت گروههایی چون آیرن میدن، ساکسن، موتورهد، جوداس پریست، سامسن، دف لپارد، تانک و انجل ویچ میدانند. اما اولین گروه و پیشرو این سبک گروه ولزی باجی است.
مانند هر سبک و جنبش دیگر موسیقی این سبک هم در دوره ای دچار نقصان و افول شده است، بسیاری از طلایه داران و پیشروان این جنبش نتوانستند از مراحل اولیه موفقیت آمیز خود گذر کنند و آن را گسترش دهند. همچنین طلوع یک جنبش دیگر متال در لس آنجلس که بوسیله گروه هایی چون گانز ان روزز، ون هلن و ماتلی کرو و جذب هواداران جوان و شرکتهای نشر نیز در افول موج نو هوی متال انگلیسی بی تاثیر نبود. شرکتهای نشر آثار موسیقی، گروههای لس آنجلسی را به گروههای زیر زمینی موج نو هوی متال انگلیسی ترجیح می دادند و حمایت بیشتری از آنان می کردند. ظهور ترش متال نیز در همان زمان نیز عامل دیگری بود که باعث شد خیلی از هواداران جذب آن شوند.